maandag 26 november 2012

Doorbraak!

Wie in Riethoven draagt deze schoenen?

Eindelijk is er een mogelijke doorbraak in het mysterie van het verdwenen Zilveren Ei van Riethoven. Wie kent iemand in Riethoven die bovenstaande gymschoenen draagt van het merk PME Legend (maat 44)? Dit is de schoen van de vermoedelijke dader. Mail naar HarrievandeBiggelaar@gmail.com zodra je iets weet.

Een vage bekende van de familie, die niet bij naam genoemd wil worden, wilde me wel helpen met het zoeken naar de persoon die het Zilveren Ei had opgegraven. We noemde deze gespierde en gedisciplineerde man van kindsaf aan al "Generaal-Majoor" omdat hij beroepsmilitair was geweest. Tegenwoordig is hij paardenhandelaar. De "Generaal-Majoor" verwachtte wel een voorschot (geleend van mijn moeder) en een deel van de winst indien we het Zilveren Ei daadwerkelijk vinden.

Zijn oorspronkelijke plan was om alle inwoners van Riethoven tussen 10 en 80 jaar een DNA test te laten afnemen vanwege recentelijk succes elders, maar dat was helaas boven mijn budget. Dus heeft hij zich moeten beperken tot conventionelere methodes zoals sporenonderzoek op de plaats van het delict aan het einde van het zandpad aan de zuidkant van de Tonterstraat. En met onverwacht succes!

Ik heb hem kalkafdrukken zien maken rond de lege kuil in het bos, hij heeft schoenwinkels bezocht om schoenprofielen te vergelijken, hij heeft elke schoenensite van het Internet gezien. Kortom gedegen speurwerk. Naast de witte gymschoen zoals boven getoond, heeft hij ook nog donkerblauw schoeisel geidentificeerd, mogelijk van een medeplichtige. Welk merk deze tweede schoen heeft, is nog onduidelijk, maar als ik hem goed begrepen heb zal hij daar ook achterkomen. Mits ik hem natuurlijk wat extra geld toeschuif.

Mogelijk dat mijn "privé-detective" zelfs nog op zoek gaat naar de namen van de daders. Dit is iets waar ik nog over twijfel, niet vanwege de kosten die daar ongetwijfeld mee gemoeid zullen zijn, maar omdat ik terugschrik van zijn nogal hardhandige aanpak. Toen hij bijvoorbeeld bij mij voor het eerst op bezoek was geweest vond ik na afloop mijn uitgesorteerde verzameling Oud-Brabantse sigarenbandjes door elkaar gegooid en flink beschadigd terug. Hij had mijn huis doorzocht (macht der gewoonte zei hij) waarna hij aan zijn indrukwekkende snor had getrokken en half in zichzelf had gemompeld dat "roken voor mietjes was"...











13 opmerkingen:

  1. Harrie! Ik beveel je om onmiddellijk die irrelevante informatie over je sigarenbandjes van het Internet af te halen! GM

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Generaal-Majoor,

    Ik schrijf gewoon op wat er gebeurt is. U zegt (schreeuwt) toch ook altijd "liegen is bedriegen"? En waarom zegt U dit allemaal hier terwijl iedereen het kan lezen? U kunt toch ook gewoon even langskomen?

    Groetjes,

    Harrie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Saluut Harrie! Als je zo doorgaat ga ik alleen door! En dan op mijn manier... GM

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Harrie! Ik denk dat ik de persoon met de gymschoenen heb geidentificeerd. Ik zal hem eens wat druk laten voelen! GM

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste Generaal-Majoor,

    Denk alstublieft twee keer na voordat U actie onderneemt! Weet U nog dat de hond van de overburen was aangereden? En dat U de dader wist op te sporen? En wat U toen heeft gedaan met die beste man? Laten we dat niet nog eens meemaken...

    Groetjes,

    Harrie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedaar Harrie! Ik wil eerst nog die andere dader vinden. Ik heb alleen nog maar de kleur van zijn schoen op de boomschors. Maar het profiel van de schoen kan ik nergens mee matchen! Voorwaar een delicate zaak!!! GM

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Generaal-Majoor,

    Ik heb al verschillende keren bij U aangebeld deze week, maar zonder resultaat. Waar bent U? Ik wil U graag spreken over Uw vorderingen. Kunt U zich "melden" (zoals U dat altijd noemt)?

    Groetjes,

    Harrie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. is dit niet een grap van de toneelvereniging?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Beste Anoniem,

    Welke toneelvereniging? Die van Riethoven? Ik heb ooit een keer met iemand van de Houwmouw gesproken die Annie Hoeks heette. Zij zei dat ze bij de toneelvereniging zat of had gezeten, dat weet ik niet meer. Meer weet ik niet van die toneelvereniging af. Of bedoel je iets anders?

    En weet je misschien iets van de witte gymschoenen? Mijn zoektocht dreigt tot mijn grote teleurstelling dood te lopen.

    Groetjes,

    Harrie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Harrie! Ik heb al 2 dwingende pogingen ondernomen om het Zilveren Ei terug te krijgen. Beide missies zijn mislukt! Duizend bommen en granaten!!! Ik heb nu wel ook de medeplichtige geidentificeerd. Ik stap nu over op grovere maatregelen! GM

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo allemaal,

    Tweede kerstdag bracht een onverwacht en zeer welkom kerstkado! Nadat ik bij mijn moeder opgewarmde sudderlappen had gegeten, vond ik eenmaal thuisgekomen een mail van Ferry Koolen in mijn mailbox. Ferry stuurde me foto's op van het opgegraven doosje inclusief inhoud. Hij was niet degene die zelf de schat had achtergehouden. Hoera voor Ferry!

    Het Zilveren Ei zat niet in het gevonden doosje. Wel een aanwijzing waar deze dan wel zou liggen. Voordat ik die plek prijsgeef ga ik eerst zelf kijken (deze jongen heeft zijn lesje wel geleerd) en dan in een nieuwe post vertellen hoe ik het Ei eindelijk heb gevonden.

    En, Generaal-Majoor, verder zoeken is niet nodig. Stop Uw zoektocht maar. Ik weet wat me te doen staat.

    Geniet allemaal van de kerstdagen. Oooh, wat ben ik blij met dit goede nieuws!

    Groetjes,

    Harrie

    BeantwoordenVerwijderen